BLATTFORMER

<<< close window

Manuel Salvat

Manuel Salvat (* 1959 in Paris) lives and works in Arles.

Since the late 1990s, Manuel Salvat's work has focused on the idea of the city : conceiving of the urban fabric as a proliferating organism, Salvat selects diverse architectural elements and presents them for our view. The resulting multilayered work offers the viewer numerous points of access.

Although he is interested in architecture's role as shelter, Salvat looks beyond the fact that architectural forms are also a barrier. His work takes the wall's function as obstacle and transforms it into a means to reflect upon the human community that composes the city. In this sense, “looking through” means crossing through walls to reach others. Salvat has generated a grand utopia of community and fellowship, even while acknowledging that this utopia can only exist in his own re-fabricated world.

Wires criss-cross his structures, held up with small, real electrical boxes or representations of power pylons. The wires cross through the walls themselves, evoking the ways in which we are irremediably connected-for example, through our similarities and through the consequences of our acts-while at the same time, pointing out how we are, paradoxically, shut in and partitioned off : our minds within our bodies, our bodies within our walls.

Manuel Salvat's approach is not purely mechanical, however he takes a distinct delight in scrambling his own data. He erects an entire urban universe within the museum's walls, installing a multitude of miniaturized buildings that appear to have been shrunk specially to fit into this single container. The museum, by contrast, suddenly appears oversized, a vast space now hosting entire esplanades, wastelands, avenues and highways.

Upon closer inspection, some of these indeterminate surfaces turn out to be specific places, “angles” or “corners” – chunks of rooms lifted directly out of their associated apartments. Photographed and enlarged on a scale of 1, the floors and walls of these corners make an incongruous eruption within the public arena of the museum, a sudden emergence of the private sphere. Salvat's Angles and Meubles-Immeubles-hybrid objects that are both buildings and the raw elements of furniture help effect this scrambling of boundaries. Theirs is a sensitive, mental game of back-and-forth : from inside to outside, from private space to public space, and back again.

And sometimes, lingering in front of one of the buildings, one notices something happening : a vibration arises from within the dwellings, a soundtrack of rumbling subways and humming refrigerators. At another spot, something has been produced-the buildings have secreted substances, they have fabricated materials. It is as if the artist wants to reinforce the illusion that the objects he makes and arranges are in fact autonomous, as if he longs to believe they are inhabited by their own miniature life. Are we seeing the collective production of the building's inhabitants ? Or is this the building's own energy ?

Angèle Assia, 2007 (translated by Ann O'Connor)

http://www.documentsdartistes.org/artistes/salvat/page1.html

 

<<< close window

<<< Fenster schließen

Manuel Salvat

Manuel Salvat (* 1959 in Paris) lebt und arbeitet in Arles.

Seit den späten 1990er Jahren untersucht Manuel Salvats künstlerisches Werk die Idee von Stadt: das städtische Gefüge als wuchernden Organismus begreifend, wählt Salvat unterschiedliche architektonische Elemente, um sie dem Betrachter vor Augen zu führen. Das daraus resultierende vielschichtige Werk eröffnet dem Betrachter zahlreiche Möglichkeiten des Zugangs.

Auch wenn sein Interesse in erster Linie der Architektur als Zufluchtsort gilt, beleuchtet Salvat ebenso die Tatsache, dass Architektur eine Barriere bilden kann. Seine Arbeit nimmt die Wand in ihrer Funktion als Hindernis und transformiert diese zu Bedeutungen, die zum Nachdenken über Gesellschaft, die Stadt bildet, anregt. In diesem Sinn bedeutet "Durchschauen" das Durchdringen von Wänden, um andere zu erreichen. Salvat hat eine große Utopie von Gemeinschaft und Freundschaft entwickelt, in dem vollen Bewusstsein, dass diese Utopie nur in seiner eigenen selbst erschaffenen Welt existireren kann.

(...)

Manuel Salvat (...) baut ein ganzes urbanes Universum innerhalb der Museumswände, indem er zahlreiche Gebäude in Miniaturgröße aufbaut – Gebäude, die scheinbar nur zum Zweck geschrumpft wurden, in diesen jeweiligen Behälter zu passen. Das Museum scheint im Gegensatz dazu plötzlich überdimensioniert, ein riesiger Raum, der nun große Plätze, Brachflächen, Avenues und Highways beherbergt.

Bei näherer Betrachtung wird klar, dass es sich bei einigen dieser unbestimmten Oberflächen um sehr spezifische Ort, Winkel oder Ecken handelt – Teile von Räumen, die direkt aus den zu ihnen gehörigen Wohnungen entnommen wurden. Fotografiert und zur Orginalgröße vergrößert (...) erzeugen diese Ecken plötzlich innerhalb des musealen Raums eine private Sphäre. Salvats Möbel-Immobilien-Hybriden – Gebäude und zugleich rohe Möbelelemente – helfen, eine Vermischeung dieser Grenzen herbeizuführen. Ihnen eigen ist ein sensibel pendelndes Gedankenspiel: von innen nach außen, von privatem zum öffentlichen Raum, und wieder zurück.

(...)



http://www.documentsdartistes.org/artistes/salvat/page1.html

<<< Fenster schließen